¡Hola Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Ed Tensen - WaarBenJij.nu ¡Hola Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Ed Tensen - WaarBenJij.nu

¡Hola Peru!

Door: edtensen

Blijf op de hoogte en volg Ed

25 November 2011 | Peru, Lima

Lieve allemaal,

In eerste instantie, bedankt voor alle leuke en lieve reacties! Tijd voor een korte update!

Alweer ruim 5 weken geleden was het de dag dat ik vertrok richting Z-A. De tijd vliegt voorbij en elke dag is weer een uitdaging/verassing. Na de vorige avonturen is onderhand het land Peru bereikt. Via Cuenca, Loja (Ecuador) naar Piura (Peru) gegaan. Dit is meer een ´overgangsstad´ aangezien hier weinig te doen is. Tijdens de verschillende steden redelijk wat in de bus gezeten, maar die zijn hier super relaxed en zelfs de gemiddelde Europeaan kan hier met zijn benen languit liggen in een stand van 160° - 180°.
Door naar Chicloya een leuk stadje aan de kust van Peru. Vanuit hier wilde ik naar Chachapoyas om verder naar Kuelap te gaan. Dit heb ik echter niet gedaan aangezien dit 3 dagen reizen zou betekenen. Na een dag toch maar weer besloten om verder naar het zuiden te trekken richting Trujillo. In Trujillo ben ik 3 dagen geweest en ben de eerste dag even rond gelopen in de stad en een uurtje of 2 naar het strand geweest. Het ziet er allemaal erg mooi uit.In Trujillo zijn ook nog een aantal ruïnes te bewonderen van voor het Inca tijdperk. Bij het bezoeken van deze ruïnes ben ík zelfs gekroond tot koning van Chan Chan.
Na 3 dagen besloten om door te trekken naar Hauraz. Dit is een stadje op ongeveer 3193 meter hoogte. Het plaatsje is omringd met bergen. Het mooie van deze bergen is dat iedereen ze onbewust of bewust wel eens heeft gezien in filmpke. De bergen in Hauraz zijn gebruikt in het logo van de filmproducent ´Paramount Pictures´.Na aankomst in Hauraz ontzettend warm ontvangen door een taxichauffeur en zijn assistent die alles wat ik maar zei in bezit had. Zowel het hostal waar ik heen wilde als de agency waar we heen gingen om een trekking te boeken door de bergen. Ideaal als je toch gelijk de goede mensen tegenkomt na een busreis van 4 uur ;-).
Na het inchecken naar een agency gegaan om een 4 daagse trekking te boeken door de bergen van Hauraz. De volgende dag om 6 uur s´ochtends zou de trekking zijn. Nog bijna een hele dag om de stad te verkennen. Aan het einde van de middag loop ik langs de agency en de kerel die mij geholpen heeft roept mij naar binnen. Blijkt de toch niet door te gaan! De trekking wordt een dag verzet naar maandagochtend. Nou ja, gelukkig liep ik nog even langs, want communicatie is in dit land niet echt het sterkste punt.
Dan maar een andere invulling geven aan de dag. Ontbijten moet ook gebeuren. Op een afgelegen pleintje, zonder al het getoeter van de taxi´s een ontbijtje gescoord. Op een ander terras zitten nog wat andere ´toeristen´ en ik vraag aan hun of er nog wat te doen is in Hauraz op zondag. Na een kort vraagrondje blijkt Pleuni uit NL te komen. Altijd vertrouwd natuurlijk! Het blijkt dat ze ook de tour door de bergen wil gaan doen.

De maandag gaat de wekker vroeg om om 6 uur in de ochtend aanwezig te zijn en te vertrekken. Uiteindelijk gaan we rond 6.30 uur weg (hoe verassend)! In totaal gaan we met zijn 6en de trekking doen, 4 Zwitsers en 2 Nederlanders.De trekking is erg gezellig en goed voor elkaar. Het is enigzins fris aangezien het op ong. 3500 meter hoogte is. De omgeving is super mooi alleen de toppen van de bergen zijn moeilijk te zien aangezien die in de wolken zitten verstopt. De trekking blijkt ook goed te doen in 3 dagen en we hebben dan ook besloten om dit te gaan doen. 48 kilometer in 3 dagen is niet verkeerd dacht ik zo! (Helaas zijn de foto´s wel gemaakt, maar op 1 of andere manier lukt het niet om ze op de PC te zetten, als je op Hauraz zoekt op internet krijg je ook een goede indruk).
Na de trekking nog een dagje vrij om vervolgens de reis naar Lima voort te zetten. Vanuit hier maar weer even een planning maken voor de rest van de reis!

Al met al klinkt is het natuurlijk erg mooi dat deze reis wordt, maar aan de andere kant word je op sommige momenten ook wel op de feiten gedrukt. Als toerist of welvarend persoon heb je het goed voor elkaar in Peru (of Zuid-Amerika in het algemeen), maar als je van lagere standen komt is het met recht overleven voor de mensen. Het is af en toe te triest voor woorden om te zien hoe mensen aan eten of geld proberen te komen. Misschien overbodige informatie, maar het komt er eigenlijk op neer dat alles in NL een stuk beter geregeld is. Misschien wel weer té goed, maar zoals het er hier af en toe aan toe gaat is echt raar en indrukwekkend om te zien.

Nou tot de volgende keer maar weer! XXX

• 26 November 2011 - 00:29

HarLIn:

Koning, keizer, admiraal, edje kennen ze nu allemaal.
    Mooi verslag weer, heb het hier tegen 1 van die meiden hier gezegd dat je die kant op ging.
    Hier in de krant stond een artikel over het drinkwater daar.
    Hier zei 1 van de vrouwen: daar hebben buitenlanders geen last van.
    Die zien alleen het goede.
    Mooi dat jij het door hebt hoe het daar ook anders kan zijn.
    Die Jose komt volgende week deze kant op dus zal je weinig rondleiding krijgen daar denk ik.
    Dat wordt geen stadions kijken met hem.
    Je hebt ook nog je winterkleding mee zo te zien.
    Van alle markten thuis dus.
    Veel plezier verder en geniet er van.
    Zal het morgen even aan Lin laten zien.
    gr pa

• 26 November 2011 - 07:55

Thomas:

Mooi verhaal weer maat en dikke respect voor je laatste alinea!! X

• 26 November 2011 - 07:58

Lucas :

Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en dat je een hoop onderneemt! Veel plezier nog man! Gr Skywalker

• 26 November 2011 - 08:27

Mam:

Heey Edwin,

Gisteren je oproep per Skype gemist!
    Maar dit verslag maakt alles weer goed!
    In gedachten reis ik met je mee, zo mooi kun je het vertellen.
    Hopelijk spreken we elkaar vandaag of morgen weer! Hou je taai taai (Sinterklaastaal) en tot spreeks.
    We zullen je heel erg missen bij het Sinterklaasspel(a.s.vrijdagavond)
    liefs mam

• 26 November 2011 - 09:22

Leonie:

Lieve Chan Chan!
    Wat een mooi verhaal weer! Gaaf hoor, om de te lezen hoe je reis verloopt. En wat gaat de tijd toch snel! Een kwart van je reis zit er al weer op. Maar geniet vooral nog van de tijd die je hebt! Ik zal je met Sinterklaasavond missen, hoor. Enjoy your stay in Peru! Kus van je zusje!

• 26 November 2011 - 09:23

Kim:

Hi Ed! Leuk om weer even een update van je te lezen..ben blij dat alles goed gaat en dat je geniet! Xje Kim

• 26 November 2011 - 11:23

Kyra:

Ed! Leuk om weer wat van je te lezen :) echt heel tof wat je allemaal meemaakt/ziet! X

• 26 November 2011 - 12:31

Dave:

ir. Koning Chan Chan... Wat voor titels gaat deze reis je nog meer opleveren..?

Goed om te horen dat je je goed vermaakt daar, wij gaan vanavond weer even De Hulk in de pan hakken met zaalvoetbal. Je staat nog steeds bovenaan in de Gilette Speler van het jaar klassement trouwens.. (wat me overigens helemaal niet bevalt ;)) Als je kaal gaat deze reis krijg je nog extra punten..

• 26 November 2011 - 18:54

HarLIn:

Heb even de foto's laten zien aan Linda, die begint nu pas echt jaloers te worden.
    Die heeft ook wat met de cultuur daar.
    Heeft ook Peruaans spul in de kamer staan.

We zijn vanmiddag nog even bij je baas langs geweest.
    Heb de link gegeven aan 1 van de collegas.
    Misschien zie je binnenkort nog een vreemde bekende naam in het reactie rijtje staan.
    gr pa

• 28 November 2011 - 09:40

Iris:

Hey Edwin! Echt heel mooie foto's. Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt :)x

• 28 November 2011 - 12:50

Ann:

Hee Ed!,

Mooi om te lezen dat nog steeds alles goed verloopt! Echt gaaf wat je daar allemaal mee maakt/ ziet. En weer nice foto's trouwens.. Nou geniet ervan!! Xx,

• 28 November 2011 - 14:48

Pedro:

Edje 1313, wil je alereerst bedanken voor je telefoontje uit Peru. Echt respect en tof! Daarnaast nog veel mooie avonturen toegewenst.

Groetjes

• 29 November 2011 - 11:12

Vera:

Hee Edwin,

Tof om al je verhalen te lezen, en wat een prachtige natuur daar!! We hopen dat je nog volop zult genieten van de 92 dagen die voor je liggen. Leuk ook dat je allerlei verschillende mensen ontmoet tijdens je reis. Tot later!

Groet,
    Dirk Jan en Vera

• 09 December 2011 - 08:30

Dion:

Hoi edje!! IK heb net al je verslagen gelezen,heel erg leuk!Was eigenlijk al eerder van plan om te checken waar je zat maar helaas gewoon door de drukte denk ik er niet altijd aan,sorry.Ik mis je in de dars,geen gepils met de mannen.Maar zo te zien hebben ze daar ook goeie lokale pilsjes,haha.Hier natuurlijk de hektische december maand,en kutweer.Je mist dus niks hoor,maar dat wist je al.Had je wel een goede rede om er niet te zijn met kerst dit jaar,hihi.Ik denk idd dat je je soms wel effe in de ogen moet wrijven om de situatie van de mensen daar aan te zien.Overleven....dat is wat de mensen in heel veel landen moeten.Daar kan je hele lange discussies over voeren als je weer terug bent!!Genoeg om weer lekker bij te kletsen,ik denk dat je dat wel mis daar.Maar aan de andere kant goed om nieuwe mensen te leren kennen.Lieve ed leuke tijd nog daar,ik heb me inmiddels aangemeld bij je waarbenik site dus hou je ook mij op de hoogte!!Ik ben jaloers op de fantastische reis die je maakt,de foto's zeggen genoeg,klapzoen van ons!!