Montevideo, Carnaval & Iguazu! - Reisverslag uit Posadas, Argentinië van Ed Tensen - WaarBenJij.nu Montevideo, Carnaval & Iguazu! - Reisverslag uit Posadas, Argentinië van Ed Tensen - WaarBenJij.nu

Montevideo, Carnaval & Iguazu!

Door: edtensen

Blijf op de hoogte en volg Ed

02 Februari 2012 | Argentinië, Posadas

Lieve allemaal

Na alle lieve reacties van de vorige keer is het weer eens tijd voor een nieuwe update uit het Zuidelijke Amerika! De trip begint al aardig vorm te krijgen en het ´einde´ is dan helaas ook al een beetje in het zicht. Voordat ik wegging had ik een paar doelen opgesteld die verwezenlijkt moesten worden. Dit is tot nu toe redelijk gelukt, maar toch ontbreekt er nog eentje! De vraag is natuurlijk welke, maar deze kan ik nu nog niet beantwoorden.

Na het mooie en rustieke Colonia del Sacramento was het tijd om verder te trekken in Uruguay. De volgende bestemming, was zoals eerder vermeldt, Montevideo. Montevideo is een mooie stad aan de kust van Uruguay waardoor er dus ook wat tijd bij het strand kan worden gespendeerd. Aangezien dit alweer een tijdje terug was, was dit een welkome bijkomstigheid met temperaturen tussen de 30 en 35 graden. In Montevideo is voor de rest niet heel veel te doen, maar het is gewoon een relaxte stad waar je gemakkelijk een aantal dagen kan verblijven en de stad kan verkennen. Aangezien Zuid-Amerika bekend staat om de carnaval, vooral Brazilie, hebben we in Montevideo alvast een klein voorproefje gehad op dit evenement. Op zondagavond wordt er door verschillende groepen geoefend in de straten van Montevideo en dit was dan ook een waar spetakel om te zien. De drums en de beats zijn 10 blokken gemakkelijk te horen en de weg hoef je dan ook niet te vragen, gewoon je gehoor volgen.

Na 4 dagen MV hadden we besloten om naar Mercedes te gaan. Hier valt ook weinig te beleven, maar hier was de mogelijkheid tot een wijnproeverij en aangezien ik die niet in Mendoza heb kunnen doen was dit een goede gelegenheid om het hier te doen. Mercedes is een stadje in Uruguay dat aan een rivier gelegen is, waar dus ook met de warme temperaturen gezwommen kan worden. Zoals gezegd, de reden om naar Mercedes te gaan was voor de wijn. Hoe de wijn is op deze proeverij is echter nog steeds een vraagteken aangezien we een uur te laat aankwamen, de proeverij was alweer gesloten. Het bleek alleen geopend te zijn van 6 uur IN DE OCHTEND! tot 2 uur in de middag. Mission failled!

Dan maar weer verder, terug naar Argentinië. Aangekomen in een onuitspreekbare plaats, Gualeguaychu, was het tijd om weer even tot rust te komen en even verder niets. De reden om naar Gualeguaychu was om daar de carnaval bij te wonen om alvast een indruk te krijgen hoe het er aan toegaat in Zuid-Amerika. Deze plaats in het noorden van Argentinië is jaarlijks het schouwspel van het grootste en meest uitbundige Argentijnse carnaval. Vanaf het eerste weekend van februari wordt vijf weekenden lang het speciaal hiervoor gebouwde station in gebruik genomen. Tienduizenden mensen (vooral Argentijnen) reizen af naar deze plaats om zich te beschenken en plezier te maken, maar gelukkig is het niet alleen bestemd voor Argentijnen en waren wij bij machte om ook een ticket te kopen.
De carnaval was mooi om te zien, maar het viel achteraf een beetje tegen vanwege de regen die aanwezig was en de parade zelf was niet zo spectaculair. Dit kwam vooral door het gemis van de drums die we in Montevideo wel gehoord hadden. De groepen dansten vooral op de muziek uit de speakers. Persoonlijk had ik verwacht dat er meer eigen muziek gemaakt zou worden en daar op gedanst werd. Helaas niet, maar de volgende keer beter.

Na de carnaval nog een dagje rustig aangedaan en verder gegaan richting het noorden. Het plaatsje Puerto Iguazu stond op de planning. Dit stadje is vooral een touristisch stadje aangezien vanuit hier vele mensen de watervallen van Iguazu bezoeken. De Iguazú-watervallen behoren tot de grootste ter wereld en vormen één van de meest indrukwekkende wonderen der natuur in Zuid-Amerika. De watervallen staan op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Tonnen water storten zich over een lengte van zo'n drie kilometer in verschillende groepen watervallen een 80 meter diepe kloof in, tenmidden van een schitterend junglelandschap. Het aantal watervallen variert tussen de 270 en 300 naar gelang het seizoen en de hoeveelheid water dat door de rivier stroomt.
Het is redelijk onbeschrijvelijk hoe dit wonder der natuur kan worden beschreven. Het is zo indrukwekkend en zoveel water dat naar beneden valt dat je eigenlijk alleen kan zien, voelen en horen door er te zijn. De hoeveelheid water dat gepaard gaat met het geluid dat wordt geproduceerd is super om te zien/horen! De watervallen kunnen aan 2 kanten bekeken worden, de Argentijnse en de Brazilaanse. De Argentijnse kant is eerst bezocht, die het meeste indruk maakte en de volgende dag de Braziliaanse kant. Vanaf de Braziliaanse kant is beter zicht op de hoeveelheid watervallen aangezien aan de Argentijnse kant de meeste watervallen zijn.

Na de watervallen zijn we weer een stukje zuidelijker gegaan, naar het plaatse Posadas in Argetinië. Hier zijn een aantal oude ruïnes te bezoeken. Dit hebben is dan ook gedaan. Uiteraard weer te laat vertrokken om deze overdag te zien, daarom maar een lichtshow bezocht die in de ruïne gehouden werd. Ook leuk om te zien, maar van de ruïne zelf hebben we helaas niet veel kunnen zien. Voor de rest in Posadas weinig tot niets gedaan wat ook wel weer een lekker gevoel van rust geeft. Gewoon even niets moeten, maar alles mogen.

De volgende bestemming is Paraguay. Paraguay staat onder de backpackers bekent als een land waar eigenlijk weinig toeristen heen gaan, dus ook weinig backpackers. In Paraguay is in vergelijking met de andere landen ook niet super veel te doen, maar er zijn toch een aantal dingen die ik daar graag wil zien. Het bezoek aan de ruïne in Argentinië was niet helemaal gelukt, maar aangezien ikdeze ook ijn Paraguay wilde bezoek was dit geen hele grote ramp. De ruïnes in Paraguay zijn beter gerestaureerd en minder toeristich en dus rustieker.Nieuwe ruïnes, nieuwe kansen. Er is in Paraguay nog meer te zien, maar daar zal ik jullie de volgende keer mee ver(velen)(maken)!

Besos en liefs mij

• 02 Februari 2012 - 17:56

Leonie:

Wauuuwww! Wat gaaf lieverd! En wat weer schitterende foto's! Die watervallen ook zeg. Zal wel een bijzonder gevoel zijn om daar te staan! En lekkere meiden in die optocht zeker!? ;)
    Nou ik kijk uit naar schrikkeldag!
    Geniet van Paraguay! Ik lees/spreek je snel weer.
    Liefs van je zusje die je mist..

• 02 Februari 2012 - 18:21

Anoeska:

Super mooi die watervallen!
    Veel plezier in Paraguay!
    X x

• 02 Februari 2012 - 18:26

Erwin Dol:

Hou het maar op vermaken hoor! Je lijkt wel een beetje laks te worden Ed (te laat voor de wijn, te laat voor de ruïne) Niet verslappen hoor met de finish in zicht!

Veel plezier nog die laatste maand!

Erwin

• 02 Februari 2012 - 19:46

Kyra:

Echt heel tof weer! Wat zul je een ervaringen opgedaan hebben..Geniet er nog even van in Paraguay en niet te vergeten Brasil! :)

• 02 Februari 2012 - 20:55

Tinus:

wauw edje, elke keer worden de verhalen weer mooier (met uitzondering op angelique natuurlijk), denk dat ik je laatste "doel" wel weet en hoop ook dat je dat kan verwezelijken.
    Zie je gauw kerel.

• 02 Februari 2012 - 21:58

Joan:

Wauw ed! Wat een geweldige foto's! Met de beschrijving erbij stonden wij er bijna zelf.. Veel plezier nog! liefs Rob en Joan

• 02 Februari 2012 - 22:37

HarLin:

Mooi verslag weer man, er staan foto's tussen die ik al wat eerder heb gezien in een FB,
    gemaakt door VB?:)

Hoop dat je je doel verwezelijkt, geniet nog van je laatste deel van het geheel.
    Mooi watervalletje, mag je wel oordoppen bij dragen denk?
    Gr Pa & Lin

• 03 Februari 2012 - 21:28

Nico En Frieda:

Watervallen? Wat veel! Watervallen! Wat mooi.... maar de laatste foto.... kijk uit.... je mocht 's in het water vallen....
    Maar even serieus: ut is skitterend!!!

• 06 Februari 2012 - 07:40

Dave:

How bizarrrr die watervallen! Het vergaat je goed daar merk ik alweer, geniet van je laatste weken maatje!

• 09 Februari 2012 - 09:27

Kim:

Ed, ziet er super uit!

• 13 Februari 2012 - 13:37

Maria:

'k Heb weer genoten van je verhalen.
    Vandaag is bij ons de dooi ingevallen, 't schaatsen is weer voorbij. Ons Hollandse landje bracht ook schitterende sneeuw- en ijstafereeltjes de afgelopen weken, maar is niet vergelijkbaar met de plaatjes die jij hebt laten zien. Allemaal even mooi en ja die watervallen spannen de kroon!
    Nog lékker genieten van de laatste weken Edwin!

• 07 December 2014 - 23:22

Marie-Hélène:

Hallo,
    Leuk en interessant verslag. Volgende maand gaan wij naar Argentinië en onze plannen waren om ook een wkd in Hualegueychu voor de karnaval, we kunnen echter geen slapen meer vinden en tickets, dat hebben we nog niet geprobeerd. In Uruguay waren er wel nog hotels vrij niet ver van de grens maar we vroegen ons af of het gemakkelijk is om van daar naar de karnavalstad heen en terug (n'nachts dan wel) te kunnen gaan. Is dat niet te gevaarlijk?
    En volgens jullie was de karnaval in Uruguay toffer dan in Argentinië.
    Alsvast bedankt voor jullie antwoord,
    Marie-Hélène