Up & Down - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ed Tensen - WaarBenJij.nu Up & Down - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ed Tensen - WaarBenJij.nu

Up & Down

Door: Edwin Tensen

Blijf op de hoogte en volg Ed

06 Februari 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Na de ‘tussenpauze’ in Kampot waren we weer klaar voor de strijd. Op de terugweg kregen we te horen dat er wat hout was aangekomen op het eiland en dus konden we met volle overgave weer aan de gang! Tenminste, dat dachten we. Op Samloem was hout gearriveerd, maar dat was niet voor ons, maar voor de buren. Gelukkig kregen we van Pierre te horen dat onze kolommen diezelfde avond aan zouden komen dus toch weer een sprankje hoop :-). ’s Avonds kwam er dan ook een ‘longtail’ aan bij de pier met 12 kolommen. Het waren wel ronde, maar ach, daar kunnen we ook mee bouwen. Niet helemaal wat ik besteld had, maar er is in ieder geval hout!
Tenminste, dat dachten we. Het bleken 12 boomstammen te zijn met de schors er nog omheen! Jaja, daar hebben we zeker wat aan als we nog 2,5 week hebben om de school te bouwen....

Voor oud & nieuw hadden we het hout besteld en 3 weken later krijgen we dus wel geteld 12 boomstammen, dat schiet niet echt op. Vooral niet door het feit dat we 3 februari zouden vertrekken naar Maleisië.

Uiteindelijk maar besloten om onze goede bedoelingen overboord te gooien en zelf hout te bestellen in Sihanoukville. De eerste gedachte was om het via de mensen op het eiland te bestellen om zo deze ook wat te gunnen in de zin van werk en geld. Helaas voor hen hebben wij nu beperkt de tijd en willen dus zo snel mogelijk aan de gang. 2 dagen later lag al het hout op het eiland en kon het naar de school verreden worden. Dit werd gelukkig gedaan door de mensen die voor ons werken. Het is nogal een eindje lopen naar de school met al dat hout. Gelukkig was de sloop- en bouwvergunning wel snel geregeld.

Door al deze positieve versnellingen hebben we ook weer besloten om de (buiten) keuken te gaan bouwen aan de kant van het linker (gele) lokaal. In eerste instantie was het ook de bedoeling om deze te gaan bouwen, maar door alle tegenslagen kwam het er niet echt meer van. Door wat hulp van vrijwilligers hebben we gelijk een leuk klusje voor hun gecreëerd!
Het is nog steeds wel hopen dat alles op tijd afkomt, maar omdat we onze vlucht verplaatst hebben naar 7 februari, hebben we zowaar nog een paar dagen extra op het eiland.

Alles bij elkaar geniet ik nog steeds van alles hier om ons heen. Natuurlijk zijn er veel tegenslagen geweest, maar gelukkig zijn er meer ‘voorslagen’. Door deze te koesteren kom je er weer positiever uit in ieder geval.

27 januari was ik nog een keer naar Sihanoukville om de laatste dingen voor de school te kopen, iets meer hout, tegels, zand, cement, dak, ramen en een deur. Dit alles was te veel om op de’toeristenboot’ te doen dus een longtail kwam het ophalen. We hadden om 15.30 afgesproken bij de pier dus ik had ervoor gezorgd dat alles op de pier klaar stond zodat het zo de boot in kon. Om 14.30 was ik er al om alle spullen te ontvangen en naar de pier te loodsen. Wat mij helaas niet verteld was was dat de boot pas om 17.30 uur kwam. Nou ja, blijft toch Cambodja zeggen we dan maar.

Op de terugtocht met alle spullen erop genoot ik van alles wat er gebeurde. Je zit op een boot met spullen voor een school die je aan het bouwen bent samen met 4 lokale mensen die ons helpen. De zee was redelijk ruig vanwege de wind en het was donker. De tocht duurde 2 uur, maar ik genoot van de vrijheid, maar ook van het klein zijn. De boottocht was verre van relaxed, maar zo voelde ik me wel. Liggend op de spullen naar de sterrenhemel kijkend realiseerde ik me hoe nietig en klein we eigenlijk zijn. Zoveel sterren aan de hemel en de zee die doet waar hij zin in heeft, was gewoon een ‘aparte’ ervaring.

Om toch nog wat anders te doen dan alleen maar werken, hebben we besloten om de duikcursus te gaan volgen. In de ochtend werken en in de middag duiken. Inmiddels is de duikcursus afgerond en hebben we een ‘fundive’ gemaakt. Deze duik hebben we samen met Kim, Leonie, Gareth en Bora gedaan!

De laatste 2 dagen op het eiland willen we nog wel een beetje genieten van wat het te bieden heeft. Het werk hebben we daarom stilgelegd en hebben geaccepteerd dat de school niet helemaal af is voor ons vertrek. Op de laatste werkdag is er gelukkig nog heel wat werk verricht, maar het is helaas niet gelukt om het geheel helemaal af te krijgen. Gelukkig is de chief van het dorp meedenkend en wil over twee weken 3 timmermannen voor 2 dagen inhuren om het af te maken.
Het is raar om een blog te schrijven waar je ruim een week over doet wat betreft je gevoel, maar ook over wat er allemaal gebeurd is. De ene keer voel je je blij en trots en schrijf je in een andere stijl dan wanneer je je down voelt. Ik ben heel erg blij dat we zoveel hebben kunnen doen in een relatief korte tijd. Er zit natuurlijk altijd een ‘maar’ aan, maar in dit geval laten we deze voor wat het is.
We hebben ondertussen ook afscheid genomen van het eiland en zijn de laatste dag met zijn 3en naar Shianoukville gegaan om vanuit daar Leonie ook ‘alleen’ achter te laten. Je weet van te voren dat dit eraan zit te komen, maar het blijft toch een beetje raar als je zolang met zijn drieën ergens mee bezig bent om er dan zomaar mee te stoppen.

Kim en ik zullen s’nachts naar Singapore vliegen om vanuit daar de reis door te zetten naar Kuala Lumpur. 23 februari zullen wij dan weer voet zetten op Nederlandse bodem!

Tot dan en liefs!

• 06 Februari 2014 - 15:15

Lisa Grooteman:

Hej Edwin,
    Mooi verhaal en fijn dat de school nu bijna klaar is. Nou geniet van jullie laatste dagen op het eiland en zorg goed voor Leonie.

Nou Edwin en Kim, ik wens jullie alvast een goede reis en geniet van jullie laatste (hopelijk relaxte) weken in Azië!

Groetjes,
    Lisa

• 06 Februari 2014 - 15:25

Kyra:

Super goed dat jullie dit gedaan hebben! Geniet ervan in Maleisië :) Taman Negara is een aanrader!

• 06 Februari 2014 - 15:27

Ilse:

Met de ervaringen die je op doet en deed merk je pas hoe mooi ons leven is.
    Maar daardoor ook hoe het ook anders kan zijn.
    We voelen ons soms groot, maar klein zijn we ook.
    Fijn om te lezen dat je om je heen kijkt en wat je ervaart bij wat je doet of wat er dan gebeurt.
    Mooie en aparte momenten zijn dat.
    Dingen die je misschien maar eens mee maakt.
    Dat maakt het leven ook zo mooi.
    Al staan we daar eigenlijk soms te weinig bij stil.
    Al denk ik dat je als je steeds ouder en wijzer wordt daar steeds meer bij stil gaat staan.
    Lieve broer, geniet nog even heerlijk van de tijd daar.
    Ik mis je en ik zie jou en Kim heel gauw weer, voordat wij gaan vetrekken.

Dikke kus, je trotse zus!

• 06 Februari 2014 - 15:30

Maria:

Hoi Edwin en Kim,
    Wat zal het moeilijk zijn geweest om Leonie achter te laten op het eiland, maar ook om afscheid te moeten nemen van alles wat de afgelopen maanden een deel van jullie is geweest.
    Het was mooi om jullie te mogen volgen. Jullie hebben geweldig werk verzet!!!
    (Hopelijk kunnen we via Leonie het vervolg nog lezen).
    Wij wensen jullie een prachtige reis toe in Maleisië en kijken uit naar jullie thuiskomst!
    Liefs Maria

• 06 Februari 2014 - 16:25

Mam:

Heey lieve zoon,

Zijn 1,5 week stand-by om weer eens wat van jullie ter vernemen en zie daar... wij gaan even nog wat spulletjes ophalen voor de kamertjes boven en er verschijnen 2 blogs en een mail van 3 toppers.

Hopelijk lees je dit nog voordat jullie op het vliegtuig stappen.

Jullie mogen supertrots het eilandje verlaten. Wat een karwei hebben jullie daar verricht. Gelukkig kan het toch worden afgemaakt.

Heel veel plezier in Maleisië en een goede reis daar naar toe. Geef je zus maar een hele dikke knuffel en meteen een hele dikke knuffel van ons. Ze zal het wel eerst heel moeilijk hebben, zo daar achter te blijven.
    Gelukkig ziet ze Ilse en Martijn op de Filipijnen en misschien ons in de meivakantie.

Lieverd... tot gauw en goede reis!

liefs

mam

• 06 Februari 2014 - 17:40

Christel:

Echt super wat voor werk jullie daar allemaal verricht hebben!
    Geniet van jullie laatste weken in Maleisië!

Liefs Christel

• 06 Februari 2014 - 19:16

Harlin:

Weer een mooi verslag Edwin, ik zat er helemaal in.
    Zeker als je het over de sterren hebt en het gevoel hebt van: wat ben je hier toch maar een klein nietig mens.
    Zelf heb ik verschillende keren achterover gelegen om zo naar de sterren te kijken.
    Alleen was dat dan in Noorwegen op de hoogvlaktes war geen kip komt en waar totaal geen strooilicht is van lantaarns, huizen of wat dan ook. En als je dat dan zo omhoog kijkt en op je laat inwerken krijg je toch wel een heel apart gevoel van binnen.
    Verder is het mooi dat jullie het eiland overzichtelijk kunnen achterlaten, en dat Leonie toch min of meer in een gespreid bedje komt.
    Fijn dat ze toch regelmatig de veranderingen kan waarnemen die door de handen gemaakt zijn
    door/van Kim en jou.
    Dat moet toch wel een wat vertrouwd gevoel geven.

Al kan ik me de "pijn" van het afscheid goed voorstellen die ze zal voelen, of gevoeld heeft, dat jullie elkaar uitgezwaaid hebben met jullie vertrek naar Maleisië.
    Heb ondertussen ook gezien dat je mijn bericht op fb hebt gezien, ben benieuwd hoe het gaat lopen ;)

In ieder geval nog veel plezier de laatste welken zo samen op pad, kunnen julie alvast weer een beetje wennen aan de bewoonde wereld. :)

Liefs Pa en Linda

Mooi stukje trouwens van Ilse (y)

• 06 Februari 2014 - 23:09

HarLin:

Voel me net een bouwvakker, die doet ook veel in etappes ;)
    Heb net even de foto's bekeken, is een mooi lokaal geworden her kan leonier rustig op verder borduren, Toppie, Toppers.

• 07 Februari 2014 - 12:53

Iris:

Hoi toppers!

Vind het echt zo gaaf wat jullie gedaan hebben! Volgens mij een super mooie ervaring waar je veel van leert. Als je dt leest besef je maar weer eens hoe (soms ook een beetje te) goed het hier allemaal geregeld is. Geniet nog van jullie tijd in Azie want voor je het weet zet je al weer voet op Nederlandse grond.
    Goede reis!

x Iris

• 07 Februari 2014 - 17:45

Esther:

Hi Ed en Kim,

Dat is voorbij gevlogen denk ik?!
    Heel veel plezier in Maleisië!
    Groetjes Esther

• 14 Februari 2014 - 10:24